September 1961

Den 30 September 1961 nedlades järnvägstrafiken på Öland.

Under helgen innan hade Tidningen Östra Småland och kretslogen Ölands Vapen av IOGT i samarbete med SJ ordnat en sällskapsresa med sång och musik på stationerna och matservering på tåget. Tåget gick Borgholm-Böda-Ottenby-Borgholm och hade 500 resenärer. En film om detta "Sista tåget ut" gavs på senare år ut av föreningen Ölands Järnvägsled.

Ett  år innan nedläggningen,  26 september 1960, - inkom en skrivelse från Järnvägsstyrelsen till Kommunikationsdepartementet och den 30 december 1960, hade det kommi t en konselj med regeringsbeslut om nedläggning av den Öländska Järnvägstrafiken.

”Stockholm, fredag (TT)

Järnvägsstyrelsen har nu genom beslut i fredagens konselj fått tillstånd att lägga ner trafiken på linjen Böda – Ottenby och riva upp spåret. Istället skall ordnas med buss och lastbilstrafik. Denna trafikomläggning, som beräknas medföra en årlig besparing för SJ på 1,4 milj kr får dock tidigast genomföras den 1 september 1961. Öland blir därmed det andra landskapet efter Gotland som helt övergår  till landsvägstrafik.”

Tidningen Ölandsbladet skrev följande om nedläggningen:

”I det läge Öland var försatt, fanns endast påpekandet att upprustandet av de öländska vägarna som ett villkor för borttagandet av järnvägen från landskapet. Det måste sägas att järnvägsstyrelsen på alla sätt sökt tillmötesgå de öländska önskemålen. Och så får man hoppas, att SJ:s välvilja skall fortsätta även en tid bortom själva nedläggandet av järnvägen, så att Öland skall vara inbegripet i den landsomfattande och stora omvårdnaden från SJ.s sida. Att med andra ord SJ:s general inte skall bliva alltför affärsdrivande utan även tänka en smula på monopolföretagets andra uppgifter av gamla anor. ”

De sista tågen, Rälsbussar -  utgick båda från Färjestaden, ett mot söder och ett mot norr. Förare av tågen var Gustav Martinsson och Nils Engstrand.  På alla stationer hade samlats folk för att vinka av de fullsatta tågen, många gamla järnvägare fanns också på plats för att ta en sista farväl av järnvägen.

På måndagen började sedan stationshus att tömmas,  stationshus och godsmagasin hade börjat auktioneras ut den 19-20 september 1961 och fortsattes i en andra omgång 24-26 Juli 1962.

Ånglokens tid var redan förbi när rälsbussarna gjorde sin sista turer,  de fem sista ångloken  transporterades över till fastlandet under 1961. Loket ”Sexan” skulle dock sedermera  återbördas till Öland för uppställning i museitåget I Borgholm under 1962.

Spårupptagningen inleddes i Böda den 6 november 1961 och två månader senare var  55km järnvägsräls mellan Böda och Borgholm upptagen.

Material fraktades bort med tågfärjan BURE.

© Fredrik An © Fredrik Anderson derson


Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

christer Wilhelmsson | Svar 14.03.2017 18.16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

FREDRIK ANDERSON | Svar 28.09.2011 00.17

Under Skördefesten , den 30 september 2011 är det 50 År sedan Järnvägens nedläggning på Öland! Läs mer under "Nedläggningen och "Spåren av spåren"

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

27.09 | 13:12

Hej på er.
Jag mönstrar på Sydfart idag 2017-09-27 för att lossa majs i Karlshamn,det ska bli en underbar upplevelse.
Ps Hoppas Jag...
Peter Helgesson

...
14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
Du gillar den här sidan