Öländska Fraktskutor F-M
FAMILJEN oreg. 55 dwt Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Jakt. Varv: Råå Byggår: 1901. Redare: Evert Nordling, Degerhamn Såldes till Kråkelund 1936 och senare 1947 till kapt. Arne Josefsson, Uthammar.
FORTUNA Regnr: 7444 115 dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas Motorstyrka: 60hk 1953: 80hk. Varv: Wolgast Byggår: 1914 Redare: Sture Lennart Schött, Degerhamn Befälhavare: Henry Svensson Fortuna fanns hemmahörande i Drag med Yngve Ekeroth som ägare år 1953. 1972 finns Fortuna i Stockholm som lustfartyg med Viola Ingeborg Margareta Wahlstedt-Guillemaut som ägare.
FORTUNA II Regnr 7002. ex Hanna ex Heinrich Johaness. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: 3-mast Skonare. Motorstyrka: 60hk Varv: Friedrichstadt Byggår: 1910. Redare: Sture Lennart Schött, Degerhamn. Befälhavare: Anton Oskar E Eriksson. Fortuna II såldes till Ronehamn, Johan Wiktor Karl Claesson, 1947.
FORTUNA III Regnr 8811. 165 dwt. ex Regin ex Margaretha ex Harmonie. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Jakt. fr 1958 reg som Motorfartyg. Motorstyrka: 50hk. 1953: 105hk. 1960: 120hk. Varv: Holland Byggår: 1904. Redare: Sture Lennart Schött, Degerhamn. Befälhavare: Evert Palmberg, Södra Möckleby. I 1972 års lista heter hon BJÖRKÖ och återfinns i Stockholm med Josef Allan Sjödin som ägare.
FREJA Regnr 5918. 128 dwt. ex Freja II ex En Avant. Hemmahamn: Degerhamn. Rigg: Galeas. Motorfartyg 1962. Motorstyrka: 45hk. Varv: Alphen am Rijn. Byggår: 1915. Redare: 1927: Hjalmar Hagman, S:a Möckleby. 1929: Arvid Andersson, Degerhamn ? 1945: Ölands Cement AB 1961: Lennart Anders Hans Andersson, S:a Möckleby. Befälhavare: 1929: V Karlsson. 1945: Ernst A Bäckström, Albrunna. 1972: Namn KORSHOLMEN och ägare Donsö Varv AB.
FREJA regnr saknas. Motorseglare. Hemmahamn: Byxelkrok. Ägare & Befälhavare: Erik Niklasson, Torp 10, Byxelkrok. Erik Niklasson förde sitt faryg under många år och har förut seglat tillsamans med fadern, vilken fört m/segl "Märtha" av Stockholm. (Uppgift fr Svenska seglare & motorseglare.)
FRIDA regnr: 286 Byggd 1892 i Ljungskile av kvartersman Petrus Mattsson av ek och fur enligt intyg den 28/6 1892 för räkning J W C Koch, Falkenberg. Mätbrev av den 14 juli 1892. Till Öland: 1924, maj 2. Cert, pr styrman Manne Edvin Johansson, Borgholm; befälhavare: Karl Edvin Augustinus Pettersson, Borghage, ½ vardera. Köpebrev av den 19 mars 1924; 1.550 kr. 1924, nov 11. Cert, skeppare Johan Albin Hedenberg, (Stenåsa), Mörbylånga; själv befälhavare (sk II 65/1918), *1886 i Ås s:n. Köpebrev av den 27 sep 1924; 1.500 kr. 1928, okt 29: intyg av fartygsinspektör C J Olsson, Kalmar, att fartyget vid hans besök den 26 oktober i Mörbylånga var upphugget ända ned till lättvattenslinjen. 1930, mars 14: landsfiskalen i Mörbylånga: J A Hedenberg har ej kunnat påträffas. Hans hustru Ellen, med vilken han ligger i hemskillnadsprocess, meddelar, att han försvann för ett år sedan, och medtagit alla handlingar. Han seglade då i en skuta vid namn ’Hans’ av Kalmar. Det fanns då ingen registrerad skuta med det namnet hemmahörande i Kalmar. (Tack till Anders Andersson för historik!)
GRETA regnr: 4543. 60dwt. Hemmahamn: Färjestaden Rigg: Galeas. Motorstyrka: 1916: 30hk. Varv: Råå. Byggår: 1906. Redare: 23/4 1935: Rudolf Emanuel Jansson, Färjestaden. 5/4 1937: August Nilsson, Södvik. 29/7 1938: åter Rudolf Emanuel Jansson. 11/4 1939: Tage Bengtsson, Färjestaden. Fartyget såldes efter mät på offentlig auktion den 18/12 1944.
GARIBALDI regnr: 1289. 165 dwt. Hemmahamn: Borgholm Rigg: Skonare Motorstyrka: 70hk Varv: S:a Garn Byggår: 1887 Redare: 1945: Nils Edvard Sigfrid Andersson, Borgholm Befälhavare: John Emil Hildeborg Petersson, Borgholm Garibaldi såldes till Lars Filip Karlström i Länna år 1946, K A Pettersson är ägare 1949. 1963 står Svante Carlström, Ljusterö som ägare. Garibaldi höggs upp 1996.
GLÜCK AUF regnr. 5424 120 dwt. Hemmahamn: Grönhögen Rigg: Skonert omkr 1937-38 omtacklad till Galeas. Varv: Friedrichstadt. Byggår: 1909 Redare: Hilmer Råberg, Grönhögen. Befälhavare: E.G.W Johansson, Lindeby Inköptes till Grönhögen år 1918 med handlare Hilmer Råberg som huvudredare. Såldes till Skärhamn år 1920, omdöpt till ETHEL och blev motoriserad 1923.
GERDA Regnr: 5429. 58 dwt. Hemmahamn: Mörbylånga Rigg: Jakt. Motorstyrka: 25hk. Varv: S:a Garn. Byggår: 1908. Redare: 1945: Per August Emanuel Nilsson, Mörbylånga. 1949: Bror Alexius Andersson, Grönhögen. 1951: Karl Leonard Valentin Persson, Grönhögen. Befälhavare: 1945: Per August Emanuel Nilsson, Mörbylånga. 1949: K A Pettersson. 1951: Karl Leonard Valentin Persson. Gerda finns år 1953 i Kåseberga för att användas som fiskefartyg med Arthur Magnus Wallin som ägare. 1961 såld till Finland och enl. uppgift nytt namn SKANDIA.
GOTTFRID regnr: 3773 100 dwt. Hemmahamn: Byxelkrok. Rigg: Galeas. Motorstyrka: 30hk 1955: 55hk. Varv: Råå Byggår: 1900 Redare: Lorenz Petter Enock Nilsson, Sjöstorp. Befälhavare: Holger G Lorntzon, Sjöstorp. Gottfrid såldes till Johanneshovs Scoutkår år 1961. 1972 Boris Emil Steorn, Stockholm. Tack till Anders A för bild på Gottfrid!
GRÖNÖ regnr: 8070 ex Dalsjö ex. Ernest. 125 dwt. Hemmahamn: Grönhögen Motorfartyg. Motorstyrka: 140hk Varv: Hoogezand Byggår: 1905 Redare: Sven Larry Hansson, Grönhögen. Befälhavare: Sven Larry Hansson, Grönhögen. Grönö såldes 1977 till Ö-transporter i Sorunda.
GUSTAF regnr: 2430 Hemmahamn: 1922: Borgholm 1926: Sandvik. Rigg: Skonare Varv: Ekenäs Byggår: 1877. Redare& Befälhavare: 1922, apr 11. Cert, pr kommunalordförande Per Alfred Pettersson, (Persnäs), Borgholm, 1/3. Befälhavare: Karl Ernfrid Johnsson, Borgholm (Beh bev 516/1913), ej delägare. Övriga delägare: Alfred Pettersson, Persnäs samt Carl Wilhelm Larsson, Persnäs, 1/3 vardera. Köpebrev av den 1 april 1922; 7 500 kr till Ernfrid Johnsson, Borgholm. 1922, juli 28: anmälan, att 1/3 sålts av Karl Ernfrid Johnsson, Borgholm till Per Alfred Pettersson för 500 kr. 1926, apr 3: befälhavare: Carl Edvin Sjöström, Sandvik (sk 21/1926). 1932, nov 28: anmälan, att pråmfartyget CARLHOLM 28 (fd skonaren Gustaf) blivit sänkt och användes som vågbrytare. Intyg den 20 okt 1932, att fartyget den 19 maj 1932 avriggades och sänktes. (Tack till Anders Andersson för bild samt historik. )
GULLI regnr: 6248 ex. Aerö 115 dwt. Hemmahamn: 1930: Sandvik 1931: Borgholm. Rigg: Skonare Motorstyrka: 35hk 1953: 60hk. Varv: Marstal Byggår: 1908 Redare: Johan Manfred Johansson, Borgholm Befälhavare: Johan Manfred Johansson. i 1951 års lista finns hon fortfarande i Borgholm, 1955 ägs hon av Anders Andersson Kappel i Djursvik.
HANS-OLOF regnr: 8051 ex Johannes, ex Argus. 75 dwt. Hemmahamn: Borgholm Rigg: Galeas Motorstyrka: 38hk Varv: Vejle, S Lindtner Byggår: 1892 Redare: John Konrad Gerlofsson, Borgholm Befälhavare: John Konrad Gerlofsson. Hans-Olof såldes från Borgholm i mars 1952 till Bärgnings- & Rederi AB Britkon, i November 1952 grundstöter Hans-Olof vid Finnrevet och blir vrak på platsen.
HATHOLMEN regnr: 7101. 130 dwt Hemmahamn: Degerhamn. Motorgaleas / Motorfartyg. Motorstyrka: 45 hk Steijaard & Jeanette Walen tändkulemotor. 1938: 65 hk June Munktell. Varv: J Vos & Zoon, Groningen. Byggår: 1911-12 1924, mars 24: köpekontrakt; A/S M/S Hatholmen säljer för 9.500 kr. 1924, apr 22: svenskt mätbrev; 99,84 brt 77,33 nrt. Dim: 28.90 – 4.99 – 1.89 m. 45 hk. 1924, juni 12. Cert, pr sjökapten Carl Johan Götherström, Degerhamn, ½. Befälhavare: Gustav Emanuel Götherström, Degerhamn (Beh.bev 336/1914), ½. 1927, apr 4: anmälan; såld till pr Gustav Emanuel Götherström, Degerhamn, och bästeman Johan Trofast, Degerhamn, ½ vardera. Carl Johan Götherström har sålt sin del till Johan Trofast för 6.000 kr. 1928, dec 28. Cert, skeppare Gustav Emanuel Götherström, Degerhamn; själv befälhavare. Han har den 15 oktober 1928 köpt Johan Trofasts andel för 5.000 kr. 1929, april 20: ny huvudredare: Sofia Emilia Götherström, Degerhamn. Tack Anders A för info och bilder på Hatholmen!
HENRIK regnr: 6219 ex Henrik 1 ex Henrik ex Heinrich. 170 dwt. Hemmahamn: Sandvik, Borgholm. Rigg: 3-mast Skonare. Motorstyrka: 1923: 40hk. 1936: 80hk. Varv: Friedrichstadt Byggår: 1907. Redare: 1917: handlaren Gustaf Uno Theodor Wester, Borgholm ½. järnhandlare Sven Gustaf Adolf Svensson, Borgholm, ½ . Såld till Edshultshall 1923. 1936: skeppare Anders Augustinus Andersson, Sandvik, 6/10. Övriga delägare: Carl Adrian Sjöström, Johan Wilhelm Olsson, Södvik, Emil Karlsson och Ragnar Winzell, alla 1/10 vardera. Befälhavare: 1920: Johan Edvard Olsson,Löttorp. 1921: Josef Emil Nilsson, Figeholm. 1923: : Gustaf Herman Mauritz Petersson, Borgholm. 1936: Anders Augustinus Andersson, Sandvik. 1954: John Bertil Holger Sandberg, Persnäs. Henrik gick på grund i Västra Kvarken den 23 september 1958 och blev vrak. (Tack till Anders Andersson för hjälp m historik)
HENRIK regnr: 1808. 140 dwt, senare 180 dwt. Hemmahamn: Sandvik Rigg: byggd som Galeas 1846, ¨år 1896 förlängd med 6 meter och förbyggd samt omriggad till 3-mast Skonert. Motorstyrka: 1929: 45hk. Varv: Köpenhamn Byggår: 1846 Redare: 1919: Carl Adrian Sjöström,Sandvik 17/52. Övriga delägare: Anders August Larsson och Johan Wilhelm Olsson, Södvik, Johan August Petersson och August Olsson, Sandvik, samt Carl Magnus Georg Magné, Legnäs, 7/52 var. 1927: Anders Augustinus Andersson, Sandvik, ensam ägare. Befälhavare: 1919: Carl Adrian Sjöström. 1925: Anders Augustinus Andersson. 1936 såldes Henrik till Thor Albert Andersson, Borgholm som ägde den till 1943. I Januari 1946 grundstötte och förliste skutan vid Ljungskärs stång utanför Strupö. (Tack till Anders Andersson för hjälp m historik)
HERTA oreg. 30 dwt. Hemmahamn: Borgholm, Färjestaden. Rigg: Jakt. Motorstyrka: 1935: 10hk. 1939: 16hk. Varv: okänt, klinkbyggd. 1936 ombyggd på kravel på Djursviks varv. Från Ronneby kom hon till Borgholm och kapten Videberg som ägare, sedan till Färjestaden och kapten Lundquist som ägare. Lundquist sålde 1946 fartyget till Nils Andersson i Kalmar. (tack till Anders Andersson för info och bild på Herta!)
HILDA regnr saknas. 43 dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas. Motorstyrka: 12hk Avancemotor. Varv: Torekov, Danmark. Byggår: 1900. Redare: 1917: Degerhamns Kalkbruk AB. Ölands Cement AB. Befälhavare: K. Pettersson. Tack till Anders Andersson för bild på HILDA!
HILDA regnr: 5575. 160 dwt. Hemmahamn: Böda, Byxelkrok Rigg: Galeas Motorstyrka: 120 hk Varv: S:a Garn Byggår: 1914 Redare: Gustaf Helge Lundqvist, Böda Befälhavare: 1955: Allan Lundqvist, Böda. 1957: Gustaf Helge Lundqvist, Böda. Hilda gick på grund i tät dimma och slutade som vrak i april år 1961 utanför Hallands Väderö.
JOHANNA regnr: 6513 75 dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas Motorstyrka: 25hk Varv: Uetersen Byggår: 1900 Redare: Stina Mary Matilda Persson, Albrunna. Befälhavare: Einar V Persson, Albrunna. Johanna såldes från Öland 1947 till Södertälje.
JONNY regnr: 7097 105 dwt. Hemmahamn: Färjestaden Rigg: Galeas Motorstyrka: 33hk. 1958: 50hk. 1960: 120hk. Varv: Råå. Byggår: 1924. Redare: Einar Erik Alfred Eriksson Befälhavare: Einar Erik Alfred Eriksson. Jonny såldes till Tumba år 1970, Sture Söderström.
JULIANE regnr: 9603 125 dwt. Hemmahamn: Degerhamn. Motorfartyg - Koff. Motorstyrka: 75hk. 1960: 120hk. Varv: Hoogesand Byggår: 1911. Redare: 1957: Einar Vilhelm Alfred Jansson, Degerhamn. 1962: Karl Birger Gunnar Karlsson, Albrunna. 1963: Nils Gustav Andersson, Albrunna. Befälhavare: Nils Gustav Andersson, Albrunna. Juliane såldes år 1967 till Hans Åke Bertil Svensson i Skanör.
KAPDUFVAN regnr: 2479 80 dwt. Hemmahamn: 1945: Degerhamn 1948: Byxelkrok. Rigg: Skonare 1950 nedriggad till Galeas. Motorstyrka: 25hk 1955: 35hk 1961: 80hk. Varv: Halmstad Byggår: 1895. Redare: 1945: Waldemar August Svensson, Degerhamn, 1948 den 12 augusti: Isak Wahlberg, Byxelkrok. Befälhavare: 1945: Waldemar August Svensson, 1948: Isak Wahlberg, Byxelkrok. Kapdufvan såldes till Bert Gustav I Carlsson i Stockholm år 1963, Skutan förliste år 1970 söder om Landsort.
KARIN regnr: 8050 ex Karen ex Voorwaartz. 125 dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas 1960 reg som Motorfartyg. Motorstyrka: 86hk 1947: 75hk 1962: 134hk. Varv: Hoogezand Byggår: 1901 Redare: 1945: Ölands Cement AB. 1960: Josef Waldemar Pettersson, S:a Möckleby. 1966: Sonny Olof Waldemar Pettersson, S:a Möckleby. Befälhavare: 1945: Karl F Hagman, S:a Möckleby. 1949: Elon Martin Roth, Albrunna. 1953: Josef Waldemar Pettersson. 1963: Sonny Olof Waldemar Pettersson. Karin såldes och lämnade Öland 1973.
KRISTINE oreg. 100 dw. Hemmahamn: Degerhamn. Motorstyrka: 26hk Diesel. Varv: Barth, Tyskland. Byggår: 1898. Redare: Evert Nordling, Degerhamn. 1934 til köpman M. Pedersen, Thisted: 1934-01-13 kapten Ewert Nordling, Degerhamn, Sverige.
KLIPPEN Regnr: 6973. Hemmahamn: Degerhamn. Rigg: Skonare. Motorstyrka: 30hk. Varv: Uetersen av Gebr Schedelgarn. Byggår: 1905. 1951, sep 13. Cert, pr chaufför Nils Alfred Frans Rydberg, Degerhamn. Befälhavare: Kjell Neon Gustavsson (sk I 25/1949). Övrig delägare: bästeman Bror Karl Gustav Gustavsson, alla 1/3 vardera. Köpebrev av den 10 september 1951; 35.000 kr
LEDA regnr: 3705. Hemmahamn: Borgholm. Rigg: Skonare. Varv: Leer av Christian Schwoon. Byggår: 1883. 1918, feb 25: köpebrev; såld till pr skeppare Karl Ernfrid Jonsson, Borgholm; själv befälhavare (Beh.bev 516/1913), 5/10. Övriga delägare: handlande Uno Wester, Borgholm 3/10 och Per August Pettersson 2/10. Pris: 45.000 kr. 1918, aug 9: såld till AB Fraktfart (Nils Bromander), Stockholm, för 77.500 kr
LILLY ex Henni ex Laura ex Johanne Christine. Regnr: 6232. Hemmahamn: Degerhamn. Motorstyrka: 1922: 20hk. Varv: Haderslev. Byggår: 1867. Redare: 1935-37: Martin Bertil Johansson, Degerhamn. 1937-40: Hilmer H E Palmberg, Degerhamn. LILLY av Degerhamn förliste den 14 november 1940 i Hanöbukten, Hon sprang läck i hög sjö, fick kraftig slagsida och övergavs av besättningen. (Tack till Anders Andersson för bild och historik!)
LILLI, regnr: 7294. Hemmahamn: Mörbylånga. Motorstyrka: 1929: 20hk. Varv: Altenwerder. Byggår: 1877. Redare & Befälhavare: Gotthard Bergman, Mörbylånga. 33 brt. Förbyggd 1926. Upphuggen 1944.
LILLY regnr: 2026 60 dwt Hemmahamn: Sandvik Rigg: Slup/Galeas/Jakt Varv: Värnanäs Byggår: 1877. Redare & Befähavare: 1915, maj 1. Cert, skeppare Johan August Pettersson, Sandvik; själv befälhavare. Köpebrev av den 24 april 1915; pris ej angivet. 1918, maj 22. Cert, pr fabrikör August Gerlofsson, Djupvik, ½. Befälhavare: Johan Albert Johansson, Persnäs, ½. Köpebrev av den 28 mars 1918; 8.000 kr. Johan Albert Johansson påmönstrar den 22 juni 1918 i Västervik. 191x: August Gerlofsson säljer sin hälft till lantbrukare Johan Aug Pettersson, Risnäs, Källa socken, för 3.500 kr. 1919, juli 25: anmälan; befälhavaren, Johan Albert Johansson, klagar. Han erkänner inte Johan Aug Pettersson som huvudredare, ’vilket han utger sig för att vara’. 1920, april 7: köpebrev; Johan Aug Pettersson säljer sin hälft till August Theodor Karlsson, Sandvik, som utses till huvudredare. Pris: 4.200 kr. 1922, sep 20: Johan Albert Johansson, säljer sin hälft till Johan Persson för 3.000 kr. 1924, okt 30: köpebrev; P Aug Pettersson säljer hela fartyget till förre handlande Harald Jakobsson, Borgholm, ½ och skeppare Waldemar Ekelin, Strömsdal, Egby socken, ½, för 1.500 kr. Befälhavare bli Waldemar Ekelin. Lilly såldes i Februari 1926 till Gustaf Johansson, Ronneby. (Tack till Anders Andersson för historik!)
LOUALF regnr: 4175 ex Sven ex Maria 93 dwt. Hemmahamn: Degerhamn. Rigg: Galeas Motorstyrka: 50hk. Varv: Råå Byggår: 1903 Redare: Gustaf Emanuel Götherström, Degerhamn. Befälhavare: Karl Axel Götherström, Degerhamn. Loualf såldes till Hilding Yngve Kappel i Djursvik år 1950.
MARINA regnr: 6533 ex Per Olof ex Minde 115 dwt. Hemmahamn: Byxelkrok Rigg: Galeas Motorstyrka: 80hk Varv: Marstal Byggår: 1908. Redare: Lorenz Peter Enock Nilsson, Sjöstorp Befälhavare: Holger Lorentzon, Sjöstorp. Marina såldes den 4 maj 1968 till 6 ungdomar i Stockholm. 1972: Vanja Margareta Blommé, Sundbyberg. 1988 säljs skutan till Hakon Malmborg, skutan döps om till T/S Constantia och underhålles numera av Stiftelsen Solnaskutan.
MARTIN regnr: 6016. ex Familien ex. To Söskende. 50 dwt. Hemmahamn: Sandvik Rigg:1945: Galeas. 1949: Jakt. Motorstyrka: 30hk. Varv: Faaborg. Byggår: 1890. Redare: 1945: Emil Karlsson, Sandvik. 1949: Anders Augustinus Andersson, Sandvik. Befälhavare: 1945: Emil Karlsson, Sandvik. 1949: Anders Augustinus Andersson, Sandvik. Martin såldes år 1959 till Hans Georg Malmsten, Stockholm. 1972 namn: HAJ och Sven-Erik Andersson i Stockholm ägare. 1975 är hon avförd i registren.
MATILDA regnr: 5850. 90 dwt. Hemmahamn: Degerhamn. Rigg: Skonare. Motorstyrka: 25hk. 1947: 60hk. Varv: Halmstad Byggår: 1916. Redare: 1917: Johan Carlsson, Degerhamn, 1921: AB Degerhamns Kalkbruk(Johan Carlsson) 1933: AB Ölands Cement ( F. Killig) Befälhavare: 1917: A.O.E Eriksson, Hammarby, 1933: K.F Hagman, Hammarby, 1938: P.V.S Steen, S. Möckleby, 1943: E.V.S Persson, Degerhamn, 1944: Ernst Olsson, Degerhamn. Matilda blev enl uppgift förbyggd år 1943 ev efter en eldsvåda i Västerviks Skärgård 1942. Matilda såldes 28 /3 1947 till Mönsterås och bytte då namn till Britt-Marie, hon fick även en större maskin 60hk installerad i samband med detta.
MONA regnr: 8017. 110 dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas. Motorstyrka:48hk 1960: 100hk. Varv: Svendborg Byggår: 1894. Redare:1951: Irma Anna Wallny Andersson, S:a Möckleby. Befälhavare: Erik Gunnar Andersson, S:a Möckleby. 1935, maj 25. Nat.cert, PR chaufför Robert Samuelsson, Skärhamn, ½. Övrig delägare: Erik Gunnar Andersson, Degerhamn, ½. Befälhavare: Anders Harald Andersson, Degerhamn. Harald och Gunnar Andersson flyttade från Skärhamn ca 1930 och tog då Mona med sig, hon stod dock registrerad i Mörbylånga först i Början på 50-talet. Mona såldes till W. Tufvesson i Farsta 1961. 1973 ägs hon av Georg Rafael Nyman, Rönninge.
META regnr: 7336. 160 dwt. Hemmahamn: Byxelkrok. Rigg: 3-mast skonare. 1957: Galeas. Motorstyrka: 40hk, 1947: 60hk. 1951: 100hk, 1960: 120hk. Varv: Barth Byggår: 1915. Redare: Herbert Petersson, Byxelkrok. Befälhavare: Herbert Peterson, Byxelkrok. Meta såldes år 1963 till Kaj Engdahl och Olof Strandberg i Stockholm som seglade med konstutställningar på skutan. Meta af Byxelkrok blev vrak efter en storm nära Kelfonia vid Greklands kust 1977.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

kent andersson | Svar 25.02.2017 18.04

hej alla...söker bild på Galeasen Lilly m hemmahamn Sandvik och skeppare Pettersson, eller lite info om någon vet hur Lilly såg ut....skall bygga ett flaskskepp

Egil Bergström | Svar 31.12.2015 00.54

Linnea SJEO 180 ton dw. Byggd i Sjötorp 1915. Hörde hemma i Degerhamn 1917. Hon gick på grund i Luleå skärgård men drogs loss av isen. Grunder heter Linneagrun

Per-Allan Sjöman | Svar 12.10.2014 13.16

Hej!
Jag seglade med Gustav och Lenart i början på 60 talet
Jag bodde då i Grönhögen,nu bor jag i Degerhamn.

MVH/p-a

KimT | Svar 29.08.2014 00.59

Finns några uppgifter om skutor som fördes av skeppare bosatt invid Alvedsjöbodar; Nils Magnus Isaksson f 1850? Var kan han tänkas ha haft vinterhamn?

Björn Hasselgren 22.03.2015 00.26

Hej ! min pappa seglade med en motorseglare 1935 som hette Freja den var bara på 21,52 ton skutan var från Västervik enligt hans Sjömansbok.
gärna svar

Rune Bäwerhed | Svar 01.05.2012 10.52

Sommaren 1955 seglade jag som Jungman med MS GULLI. Med Hillding Kappel

simon skåneland | Svar 27.07.2011 23.41

Läst att min farfar var ägare till Nell Britt 51-57.tack.Har du mer om HMS Juliane skulle det va roligt o veta.mvh simon

Bengt-Erik Andersson 06.02.2016 12.20

Jag heter Bengt-Erik Andersson från Mörbylånga min far var skeppare på Nell Britt under Mörbylångatiden 46-50

Stefan Månsson 30.11.2011 00.16

Hej, min morfar ägde den på 60-talet. Gick fisketurer i öresund.
Numera finns den i Tyskland och hålls bra iordning
MVH/ Stefan

Simon Skåneland | Svar 27.07.2011 22.40

Tack för bilden av min pappas båt HMS Juliane. Namnet på en ägare saknas, det var Lennart Andersson som köpte av fadern Gustav Andersson. Mvh Simon Skåneland

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

27.09 | 13:12

Hej på er.
Jag mönstrar på Sydfart idag 2017-09-27 för att lossa majs i Karlshamn,det ska bli en underbar upplevelse.
Ps Hoppas Jag...
Peter Helgesson

...
14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
Du gillar den här sidan