DE ÖLÄNDSKA FRAKTSKUTORNA A-E
Anna Regnr: 2060 Hemmahamn: Sandvik Rigg: Galeas Varv: Bergkvara Byggår: 1890 Redare: JW Olsson Befälhavare: Erling Jonsson Anna såldes till Gotland år 1945.
Avance Regnr: 4689 Hemmahamn: Borgholm 1951. Rigg: 3 mast Skonare Motorstyrka: 120hk, tidigare 60hk Varv: Marstal. Byggår: 1872 Redare & Befälhavare: Gustav Henning Johansson, Borgholm Hemmahörande i Sandvik åren 1922-29, med Gustav Johansson som huvudredare, såldes sedan till Mönsterås och senare Kalmar, sedan Borgholm 1951-53 därefter Kalmar och Axel Leonard Jonesjö som ägare.
AMALIA regnr: 6159. Hemmahamn: Degerhamn. Rigg: Skonare, omkr 1943 omtacklad till Galeas. Motorstyrka: 1920: 22hk. Varv: Marstal. Byggår: 1904. 1952, apr 24: anmälan; såld till pr fru Ruth Ragnhild Maria Johansson, Degerhamn, ¼. Befälhavare: John Viktor Julius Johansson, Degerhamn, ½ (Beh.bev 311/1936). Övriga delägare: sjöman Arne Jonny Mauritz Johansson och fröken Ragna Ingegerd Marianne Johansson, Degerhamn, 1/8 vardera. Köpebrev 24.4.1952, 25.000 kr. 1961, mars 7: befälhavare: Arne J M Johansson, Degerhamn (Bef.brev 9/1959). 1963, feb 25: Cert, motorgaleas, samma ägare och samme befälhavare. 1963, april 19: befälhavare: J V J Johansson, Degerhamn. 1963, juli 18: köpebrev; såld till Martin Brent, Leigh. England. (Tack till Anders Andersson för historik om Amalia)
ALVÖ ex Heda Regnr 7776. 170 dwt. Hemmahamn: Degerhamn. Motorfartyg. Motorstyrka: 1947: 120hk. senare 180hk. Byggår: 1916.Varv: Gebroeders de Boer, Lemmer som fiskefartyg, 1931 förbyggd och riggad till galeas vid Karlshamns slip. Redare: inköpt till Öland 1964 med John Viktor Julius Johansson, Degerhamn som huvudredare. Byggdes först som fiskefartyg nedriggad från motorgaleas till motorfartyg, förlängd 1952. Såldes från Öland 1973.
Anita Regnr: 4745 Hemmahamn: Sandvik Fd namn: Hildur Rigg: Galeas Varv: Pukavik Byggår: 1907 Redare: Tage Erik Sjösten Befälhavare: Edvin Johansson, Stenninge Anita kom till Öland 1960, såldes till Carl Reuterswärd, Djursholm och blev lustfartyg 1964.
Aros Regnr: 2469 Hemmahamn: Byxelkrok Rigg: Skonare Motorstyrka: 40hk Varv: Figeholm Byggår: 1888 Redare:1939: Herbert Petersson, Torp Böda socken Befälhavare: Herbert Petersson Aros finns 1945 i Oskarshamn enl skeppslistan.
AMANDA Regnr: 2034 Hemmahamn: Sandvik Rigg: Skonare Motorstyrka: 30hk Varv: Timmernabben Byggår: 1890 Redare: Johan Wilhelm Olsson. Amanda slutade sina dagar som vågbrytare utanför Västervik.
AMBER ex SAGA Regnr: 5258 Hemmahamn: Mörbylånga 1947 Rigg: Galeas Motorstyrka: 22hk 1951: 50hk Varv: Viken Byggår: 1911 Redare: GB Bergman 1945, KJ Bergman 1951. Befälhavare: GB Bergman 1945, Erik Andersson 1951. Amber såldes 1957 till Ornö. Se även: SAGA
ALBACORE Regnr: 7644 Hemmahamn: Sandvik Rigg: Galeas Motorstyrka: 40hk 1957: 80hk Varv: Råå Byggår: 1930 Redare: Carl Adrian Sjöström 1945. Åke Lennart Nilsson 1951. Erling Jonsson 1958. Befälhavare: Hilding Carlsson 1945. E Valdemar Karlsson 1949. Erling Jonsson 1951. Albacore såldes till utlandet 1967.
ANN ex ANNIE ex SPERA Regnr: 6267 Hemmahamn: Färjestaden Rigg: Galeas Motorstyrka: 35hk 1955: 64hk Varv: Svendborg Byggår: 1900 Redare: Tyra Ingeborg Johansson 1947. Tove Johansson 1958. Ann såldes till Belgien 1971.
BETTY regnr: 7337. Hemmahamn: Böda. Rigg: 3-mast Skonare. Motorstyrka: 60hk. Varv: Swinemünde. Byggår: 1908. 1933, mars 11. Cert, pr sjöman Adolf Viktor Börje Sjögren, Böda. Befälhavare: Karl Jonas Birger Sjögren, Böda (sk II 88/1931), ½ vardera. Köpebrev av den 6 mars 1933, 15.500 kr. 1937, april 10: befälhavare: A V B Sjögren, Sjötorp, Böda. 1938, mars 26: befälhavare: K J B Sjögren åter; från 8 mars 1939 bosatt i Kalmar. 1939, juni 16: befälhavare: A V B Sjögren åter. 1943, okt 7: befälhavare: K J B Sjögren åter. 1944, april 13: befälhavare: Per Wilhelm Brandt, Kalmar (sk I 58/1942). Sv Skl 1943: 48 hk. 91,05 brt 68,19 nrt. 150 tdw. Dim: 24,23 x 6,52 x 2,27 m. 1944, mars 12. Cert, Karl Jonas Birger Sjögren, Kalmar; själv befälhavare (sk I 20/1941). Köpebrev av den 15 januari 1944; han har köpt ½ för 6.000 kr av A V B Sjögrens moder, sedan sonen avlidit; f 8 juli 1913, avled 4 okt 1943. 1945, apr 6. Cert, DUNÖ, pr skeppshandlare Olle Ingvar Johannesson, Kalmar, 10/80. Befälhavare: Erik Gustaf Sture Nilsson, Kalmar (sk II 26/1938). Övriga delägare: fru Rut Astrid Linnea Askenberg, fru Brita Signe Evelina Pettersson, skeppsmäklare Charles Oskar Birger Johansson och skeppare K J B Sjögren, alla 10/80 vardera; direktör Karl Englund, kontorschef Kurt Åke Johansson, korrespondent Åke Martin Andersson och sjökapten Gustav Henning Johansson, alla 5/80 vardera. Köpebrev av den 29 mars 1945, 7/8-del sålda för 22.750 kr. 1946, maj 3. Cert, LENITA, pr sjöman Karl Erik Söderman, Blidö, ½. Befälhavare: Johan Reinhold Lindermark, Oxhalsö (sk I 26/1924), ½. Köpebrev av den 27 april 1946, 24.000 kr. 1947, maj 27. Cert, pr sjökapten Johannes Lindkvist, Stockholm, 2/3. Befälhavare: Johannes Schönberg, Lillhärads s:n. Övrig delägare: f d estniske medborgaren Priidrik Jungermann, Hornö, 1/3. Köpt för 23.000 kr.
BIANKA ex. ELLA Regnr: 5563 Hemmahamn: Sandvik Rigg: Galeas Motorstyrka: 55hk Varv: Råå Byggår: 1914 Redare: Per Wilhelm Gustafsson 1945. Axel Gustaf Adrian Gustafsson 1951. Befälhavare: Axel Gustaf Adrian Gustafsson. BIANKA ägs som lustfartyg 1972 av Lars Bertil Peter Nilsson i Uppsala.
BRÖDERNA Regnr: 4377 Hemmahamn: Färjestaden Rigg: Galeas Motorstyrka: 28hk Varv: Norge Byggår: 1890 Redare: Tove Johansson Befälhavare: Tove Johansson Inköptes av Tove Johansson år 1934, såldes till upphuggning 1946.
CAPELLA Regnr: 9839 Hemmahamn: Mörbylånga Motorstyrka: 180hk Varv: Hamburg Byggår: 1923 Redare: 1958-64: Karl Josef Bergman Befälhavare: Rune Andersson, Mörbylånga 1959. Olle Svensson, Ekenäs 1961. Capella såldes till Bergkvara 1964.
Capella i isen.
CARENCY Regnr: 8283 Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas Motorstyrka: 35hk Varv: Strömstad Byggår: 1909 Redare: Johan Viktor Julius Johansson, Albrunna. Befälhavare: Johan Viktor Julius Johansson. 1946 kom Carency till Öland och John Victor Julius Johansson, Albrunna som ägare År 1952 såldes skutan till p.r. Karl Axel Ansén, Gotlands Tofta. Hemort Visby. 1954 såldes skutan igen, nu till J. T. I. Johansson, Kalmar. Året därpå införlivades hon med lustbåtsflottan, ägare S.G.Winqvist, Lidingö. Winqvist kostade på skutan en hel del och höll henne igång. 1965 såldes hon till Bo Söderberg, Västerås och finns där 2010.
CARINA Regnr: 8539 Hemmahamn: Byxelkrok Rigg: Galeas Motorstyrka: 150hk Varv: Sjötorp Byggår: 1942 Redare: Lars Rune Alex Svensson, Holmen Befälhavare: Sten Eriksson, Holmen Carina såldes från Öland 1966 och återfinns i Hamburgsund med Knut Axel Herbert Akervall som ägare enl 1972 års skeppslista.
CARL regnr: 3206. 110dwt. Hemmahamn: Böda. Rigg: Skonare. Varv: Norje Varv, Ysane. Byggår: 1898. Motorstyrka: 1924: 25hk. Redare: fr. 18/2 1916: Nils Johan Wiktor Pettersson, Böda. Befälhavare: Nils Johan Wiktor Pettersson, Böda. Carl såldes till Oskarshamn år 1937.
CAROLINE Hemmahamn: Borgholm 1932, Sandvik 1936. Rigg: Skonare Varv: Svendborg Byggår: 1891 Redare:John A Johansson, Borgholm. därefter Edvin Johansson, Stenninge ,1936. Erik Jansson, Gillberga 1941-49 "Kapten Jansson" var en stolt kapten som alltid var noga med klädseln och bar en vit uniformsmössa. 1949 såldes Caroline till Västervik.
CLAUDIA ex Anne. Regnr: 6968. 120dwt. Hemmahamn: 1938: Böda. 1944: Borgholm. Rigg: Skonare Motorstyrka: 25hk. 1940: 80hk. Varv: Aalborg Byggår: 1903 Redare:1938: Johan Wilhelm Olsson, Södvik samt Isak Peter Wahlberg. 1944: David Gerlofsson, Borgholm. Befälhavare: 1938: I.P Wahlberg. 8/2 1944: Artur F.E. Jansson. 19/8 1944: T.G Josefsson. 12/9 1944: Artur F E Jansson åter. 7/4 1949: J.W Ekelin. 17/5 1949: Artur F E Jannson åter. Den 19 December 1954 gick Claudia på grund vid Sandhammaren, Kåseberga. Besättningen, befälhavare Artur FE Jansson samt jungmannen Gunnar Gustafsson, båda från Borgholm gick i livbåten men denna kantrade och båda hamnade i det iskalla vattnet,endast 50 meter från land, De hittades bägge omkomna på stranden.
CONSTANCE Regnr: 1179 Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Skonare Motorstyrka: 35hk Varv: Bergkvara Byggår: 1877 Redare: Karl Hilding Seved Bäckström, Albrunna Befälhavare: Ernst Bäckström, Albrunna. Enligt uppgift sänkt som brygga vid Djursvik 1944.
DALSJÖ ex ERNEST regnr: 8070 Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas, tidigare Jakt Motorstyrka: 70hk. 1951 105hk. Varv: Hoogezand Byggår: 1905 Redare: Ernst Olof Claesson, Degerhamn Befälhavare: Ernst Olof Claesson Dalsjö såldes 1962 till Grönhögen, se GRÖNÖ
DANI ex DANIEl regnr 2821 150ton dwt Hemmahamn: Böda Rigg: Galeas Motorstyrka: 120hk Varv: Årnäs Byggår: 1875 Redare: Helge Lundqvist. Befälhavare: Helge Lundqvist. Såld till Malmö omkr 1970, Bertil Christer Alestam.
DUEN ex Vivan Regnr: 4692 125 dwt Hemmahamn: Grönhögen Rigg: Skonare Motorstyrka: 60 hk Varv: Marstal Byggår: 1899 Redare: Karl Arvid Eugen Carlsson, Grönhögen Befälhavare: Sven Kindström, Drag 1934, dec 8. Cert, DUEN, skeppsredare Everett Carlsson, Grönhögen. 46 hk Skandia tändkulemotor, 1? cyl. Köpebrev daterat i Köpenhamn den 10 nov 1934, såld för 17.300 kr av skeppare N J Madsen, Aalborg. Befälhavare: Karl Gustav Manfred Magnusson, Smedby (sk II 58/1933). 1934, dec 16: befälhavare: Elon Martin Roth, Degerhamn (sk I 1/1930). SST 1937-6-106: DUEN har fått en 60 hk Bolinder tkm. Sv Skl 1943: 79,03 brt.57,56 nrt. Dim: 23,70 x 6,00 x 2,34 m. 125 tdw. 1938, mars 12: befälhavare: Sven Ingvert Kindström, Drag (Beh.bev 150/1936) 1939, juni 14. Cert, handlande Karl Arvid Eugen Carlsson, Degerhamn. Köpt för 20.000 kr. Befälhavare: A Kindström. SST 1945-29-544: Fartyget har omtacklats till galeas. Cert, samme ägare och befälhavare. 1945, nov 8 kl 08.00, strandat på Vitabåden/Vitbådan, syd om Hasslö. Sjötekniske konsulentens memorial: SV hård storm och regntjocka på resa Malmö - Ronneby med 125 ton gjutsand. Befälhavaren beslöt att runda Utklippan och Utlängan för att gå genom farleden vid Långören. Kl 03.30 sprang storbommen och gaffeln, varpå storseglet blåste bort. Även klyvaren, mesanen och stagfocken blåste sönder. Motorn strejkade, och fartyget drev redlöst i NO riktning. Kl 07 siktades land på 1’ avstånd. Båda ankarna fälldes, men kättingarna sprang. Kl 8 grundstötte fartyget och vattenfylldes. Masterna och livbåten gick överbord efter grundstötningen. De tre i besättningen räddades av fiskare från Hasslö, och kl 9 kom de i land på Hasslö. DUEN finns ej med i skeppslistorna efter 1947.
EKEFJORD ex Anna. Regnr: 4900 125 dwt Hemmahamn: Grönhögen Varv: Oskarshamn Byggår: 1908 Redare: Sven Larry Hansson Befälhavare: Sven Larry Hansson Ekefjord såldes 1959 till Harald Andersson i Degerhamn som lyfte ur motorn och monterade den i fartyget NELL-BRITT.
ELLEN ex William Regnr: 6298 100 Dwt. Hemmahamn: Böda Rigg: Galeas Varv: Thurö Byggår: 1898 Redare: Henry Larsson, Valsnäs Befälhavare: 1935: Erik L Svensson, Holmen. 14/8 1944: N.T Petersson, Byxelkrok, 11/9 1944: E L Svensson åter. Den 16/3 1935 köptes hon av ett partrederi i Böda, Öland med sjömannen Henry Larsson i Palmelund som huvudredare. Detta rederi omtacklade fartyget från tvåmastskonare till galeas 1940. Hon gick här i fraktfart fram till 1961. Hon såldes sedan till AB Glibo i Malmö för 15 000kr, och därefter 1963 till en möbelhandlare, Ture Leonard Larsson, i Lund. Hon fick under denna tid den gamla Skandia tändkulemotorn utbytt mot en modern diesel på 85 hk. Som kuriosa kan nämnas att stormasten stått på två andra segelfartyg tidigare, senast på Harnäs ex. Winda av Kalmar som brändes i Simrishamn i början av 70-talet. Den 12/6 1992 köptes hon av Stiftelsen s/y Ellen, som huvudsakligen bestod av föräldrar vid Ellen Keyskolan i Spånga och Kristofferskolan i Bromma. Skolorna är waldorfskolor och hon används här som skolfartyg.
EMERENTIA Regnr: 2542. 50 Dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas Varv: Örnavik. Byggår: 1889 Redare: Ölands Cement AB Befälhavare: P. Brandt. Emerentia såldes 1948 till Gustaf Sigfrid Magnusson i Kalmar.
EMMA Regnr: 3734 68 dwt, 1958: 73 dwt. Hemmahamn: Färjestaden, 1955 såld till Sandvik. Rigg: Galeas Varv: Landskrona Byggår: 1900 Redare: 1947: Einar Erik Alfred Eriksson, Färjestaden. 1955: Erik Persson, Sandviks Bruk. Befälhavare: 1947: Einar Erik Alfred Eriksson, Färjestaden. 1955: Edvin Johansson, Stenninge. 1972: Nytt namn: ULLA, lustfartyg ägare Dag Eje Vendil, Köping.
ERNEST ex Lizzi ex Else Johanne ex Catharina. Regnr: 3734 125 dwt Hemmahamn: Grönhögen. Rigg:1945 Galeas 1949: Jakt. Varv: Hoogesand. Byggår: 1905. Motorstyrka: 70hk 1951: 105hk' Redare: 1945: Ebbe Sigvard Bäck, Ventlinge. 1955: Tore Valentin Lundberg, Grönhögen. Befälhavare: 1945: Karl A R Nilsson, Albrunna. 1953: Göte Carlsson, Albrunna. 1955: Larry Hansson, Grönhögen. 1957: Ernst Olof Claesson, Degerhamn. 1958: Degerhamn, se DALSJÖ
ERNI ex Hans ex Grono. Regnr: 7627. 125 dwt 1949: 130 dwt. Hemmahamn: Degerhamn Rigg: Galeas. Varv: Groningen. Byggår: 1916. Motorstyrka: 80hk 1951: 110hk. Redare: 1945: Hjalmar Hagman, S:a Möckleby. 1951: Elon Martin Roth, Albrunna. Befälhavare: 1945: Hjalmar Hagman. 1951: Elon Martin Roth. Inköpt till Öland 1930 med Arvid Andersson, Degerhamn som huvudredare. Den 13 januari 1956 gick Erni på Busören utanför Karlskrona och blev vrak. Bärgades dock senare och iståndsattes som motorfartyget Erni med hemort Karlskrona och huvudredare Arthur Johannisson. 1972 finns ERNI som lustfartyg i Hallabro med Axel Sjöberg bsom ägare.
EVY Regnr: 4752. 65 dwt. Hemmahamn: Mörbylånga. Rigg: Galeas Varv: Viken Byggår: 1907 Motorstyrka: 50hk Redare: Gotthard Bernhard Bergman, Mörbylånga. Inköpt till Mörbylånga den 28 februari 1944, Ägare: G B Bergman. Evy såldes till Bror Johan Gottfrid Johansson, Klädesholmen den 1 Aug 1947.
ELLY regnr: 5038. Hemmahamn: Borgholm Rigg: Jakt. Varv: Råå. Byggår: 1900. Motorstyrka: 15hk. Redare: 1929: Karl EDVIN Augustinus Pettersson, Borgehage. Befälhavare: Edvin Pettersson, Borgehage. Tack till Anders Andersson för bild på ELLY !
ELEGANT regnr: 914. 115dwt. Hemmahamn: Borgholm. Rigg: Skonare. Motorstyrka: 28hk. 1937: 50hk. 1929, maj 17. Cert, skeppare Emil Alfred Pettersson, Borgholm; själv befälhavare. Köpebrev av den 6 maj 1929; 10.250 kronor. 1934, feb 23. Cert, skeppare Thure Gustav Josefsson, (Nedra Vannborga, Köpings socken), Kalmar; själv befälhavare. Köpebrev av den 17 feb 1934; 8.500 kr. 1937, jan 26: anmälan; motor på 50 hk insatt. SST 1939-3-49: En 50 hk June Munktell tändkulemotor har installerats. 1945, okt 25: intyg; såld till Verner Karlsson, Drag, för 400 kr. 1947, mars 17: intyg av Alfred Lundgren, Kristianopel, att fartyget numera nedskrotats och upphuggits. (Tack Anders Andersson för info samt bilder på Elegant!)
ELSA regnr: 5672. Hemmahamn: Borgholm. Rigg: Skonare. Motorstyrka: 15hk. Varv: Fällsvik, Nordingrå. Byggår: 1914. 5672 Elsa byggd 1914 Fällsvik Nordingrå av Nils Petter och Olof Nordin 1915 N P Nordin befälhavare (II 71/1915) 1917 Såld till Sölvesborg. 1919, maj 5: Cert, pr handlande Alfred Gustaf Andersson, Borgholm 1/10. Befälhavare: Emil Alfred Pettersson, Köpinge (Beh.bev 1214/1914) 2/10. Övriga delägare: virkeshandlare Sigfrid Andersson, Borgholm 1, virkeshandlare John Fransén 1, fabrikör Rudolf Olsson 1, lantbrukare John Persson 2, lantbrukare Egon Johansson, Egby 1, lantbrukare John Wilhelm Danielsson, Vickleby 1. Köpebrev den 12 feb 1919, 50.000 kr. 1920, aug 20 kl 4.30 fm på resa Norrköping - Hagets brygga. Då destinationsorten ej kunde angöras, söktes skydd i Borgholms hamn. Under ingåendet upphörde motorn att arbeta. Ankaret fälldes, men fartyget tog botten och kastades under dagen allt längre upp mot land och stod fortfarande kvar vid sjöförklaringens avgivande den 13 sept 1920 vid Kalmar rådhusrätt. Orsak: Nordostligt stormigt väder rådde. 1920, okt 16: anm. såld till pr Sven Gustav Adolf Svensson, Borgholm och Gustav Uno Theodor Wester, Borgholm, ½ vardera. Befälhavare: E A Pettersson, Köpinge. Köpt den 9 sep 1920 på offentlig haveriauktion för 14.300 kr. 1923, feb 20: Cert, skeppare Josef William Johansson, (Ytterby), Östra Ed, själv befälhavare (II 112/1916). Köpebrev den 1 feb 1923, 12.000 kr 1925, maj 24: Cert, pr stationsskrivare Johan Hjalmar Thorsell, Vänersborg ½. Delägare: kassör Fritz Svensson, Vargön ½. Befälhavare: Gustaf Algot Ottersten, Eskilsäter (II 102/1917). Köpebrev den 29 april 1925, 10.500 kr. 1927, maj 28: anm, 1/8 såld av Thorsell till Karl Anders Viktor Andersson, Eskilsäter, som nu blir befälhavare. Pris för andelen 1.500 kr enligt köpebrev den 13 dec 1925. SvSkl-27: 32 hk. 74,11 brt 51,50 nrt. SvSkl-31: 71,09 brt 49,78 nrt. 1930, sep 27: befälhavare: Janne Vass, Eskilsäter (II 7/1927). 1934, maj 25: intyg, "att fartyget inte under hela år 1933 har varit i trafik, utan är kondemnerat och inte mera kommer igång". 1934, sep 21, anm. "fartyget är delvis upphugget och kommer att helt nedhuggas under kommande vinters lopp i Sikhall i Vänern, där fartyget nu ligger." 1935, feb: avförd; upphuggen. Tack till Anders Andersson för bild och historik om ELSA!

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Bo Nordin | Svar 16.11.2014 16.21

Jag undrar om berättelsen om båten Elsa är samma som den skuta som byggdes i södra Fällsvik 1913. Min farfar Olof Nordin har byggt henne. Finns en bild.

olov bertilsson | Svar 03.10.2012 10.01

Då min morbror Helge Lundkvist ägde skutan Dani fick jag som ung grabb ibland stå vid rodret.

Lars-Eric Fransson | Svar 13.05.2012 12.30

Det var intressant att läsa om dessa skutor som trafikerat östersjön. Jag fick se en skuta som min bror Tage Fransson varit på och den heter Saga av Mörbylånga.

Jan håcansson 07.10.2016 07.42

J ha haag var kockjungman ombord på m/s ekefjord av Grönhögen 1957 när ett maskinmissöde,gjorde att hon till hälften sjönk i Kalmar hamn i december Skulle vilja

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
25.02 | 20:56

Den skutan känner tror jag igen från 1962 då jag var med att lossa cement i säck vid Öds kaj i Kramfors.Hon var lastad upp under skästockarna o man Slita i 2dar

...
Du gillar den här sidan