Museitåget i Borgholm

Det omtyckta Ångloket "Sexan" vid museitåget i Borgholm. Loket hade fått tillbaka sin gamla märkning "Södra Ölands Järnväg nr 6" efter att under SJ-tiden haft numreringen SJ 3050.

Vattenvagnen ÖJ 500 renoverad hos Tjustbygdens Järnvägsförening i Västervik. Vagnen hade fel märkning (ÖJ 501) under tiden i Museitåget i Borgholm.

Tåget blev tyvärr utsatt för skadegörelse när det stod placerat utomhus.

Sexan kom att betraktas som den Öländska Järnvägens flaggskepp!

Det enda kvarvarande Ölands-loket "Sexan" stod och vilade under tak i Borgholm i ganska precis 10 års tid, innan det var dags att säga farväl till Öland...för alltid ?

Efter Järnvägens nedläggning besluades att ett museitåg skulle ställas upp i Borgholm
en bit spår hade reserverats för detta.
Fd lokmästaren Oscar Sandvall samt fd lokeldaren Nils Lindqvist åtog sig att göra i ordning ett lok och några vagnar.

Räknat från bak i tåget ställdes Passagerarevagnen ÖJ C14 fd SJ Bp340, Resgodsvagnen SJ Fp33 fd VÅHJ, öppna Godsvagnen ÖJ Is245, och vattenvagnen ÖJ 501, dock har det på senare tid visat sig att det var ÖJ 500-vagnen, förmodligen har vagnen blivit felmärkt i samband med restaureringen då det visat sig att ramstansen på ursprungsvagnen säger detta !

Ångloket "Sexan" SJ Np3050, fd ÖJ 6, fd SÖJ 6 kom till Borgholm den 16 januari 1962.
Dock var loket felvänt för att stå rätt ihop med vagnarna! Vändskivan i Borgholm hade för länge sedan rivits upp och man fick sända loket till Färjestaden, bandelen Borgholm - Färjestaden var ej uppbruten!
Loket vändes på Färjestadens Vändskiva och sändes tillbaka till Borgholm - För alltid trodde man, men så blev det inte.

Ölands hembygsförbund mottog tågsättet officiellt vid en cermoni intill stationen. Ordförande Bertil Palm tackade för depositionen för Förbundets vägnar.

Tyvärr blev tåget utsatt för mycket vandalisering och skadegörelse, främst nattetid. Hembygdsförbundet satsade mycket pengar för att hålla tåget i skick, men förgäves.

Tåget borde stå under tak tyckte man. I December 1979 gick resan för Ångloket och Vattenvagnen samt Personvagnen några hundra meter för att ta plats under tak på Ölands Motormuseum, för övrigt inrymt i de gamla lokstallarna - Då trodde man att cirkeln var sluten.

Den öppna godsvagnen I245 samt Resgodsvagnen Fp33 fick ej plats i museét varför de återlämnades till Statens Järnvägar. I245 placerades i Vadstena och Fp33 köptes av museijärnvägen Jädraås-Tallås Järnväg

Loket "Sexan" SJ Np3050, vattenvagnen samt personvagnen Bp340 finns idag hos museiföreningen Tjustbygdens Järnvägsförening i Västervik, vattenvagnen är renoverad, Ångloket samt personvagnen är under renovering.

(Klicka på bilderna nedan för mer information!)

© Fredrik Ande© Fredrik Andersonrson

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.05 | 18:51

Hej Ing-Britt! Ottenby station låg i Näsby och var slutstation på Södra Ölands Järnväg. Stationshuset finns fortfarande kvar i Näsby.

...
07.05 | 18:43

född på öland i eketorp så de va roligt att se samtidigt mycket intressant, tror att det fanns en station i näsby har fått hört det berättat.

...
25.02 | 11:18

CONSTANTIA, ex, Marina, seglar varje år 3-4000 mil med ca 400 ungdomar och 200 vuxna i nordiska vatten. Skolklasser, Tall Ships Race, Fyn Rundt. Se hemsidan

...
24.02 | 17:05

Min morfar Edvin var skeppare på Elly, har en fin tavla-foto på skutan. Har en del foton och sjömansbok om intresse finns.

...
Du gillar den här sidan