Räls och Byggnation

Spårvidd: 891mm
Största lutning: 10 promille (BBJ)
Minsta kurvradie i huvudspår: 300m
Ballast, Bredd: 2 m
Ballast, djup: 0,4 m
Slipers, längd: 1,7 m
Slipers, tjocklek: 0,125 m
Rälsvikt, skenor: 15 kg/m
Största slipersavstånd: 600mm
Skarvjärn, längd 470mm
Största Hjultryck: 3000 kg
Största tjänstevikt på Lok: 23500 kg
Största tåghastighet med ånglok: 35 km/tim
Hastighet med ånglok tillämpad i Tidtabellen: 30 km/tim

© Fredrik And© Fredrik Andersonerson





Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Mats Elfquist | Svar 03.05.2015 08.53

1946 åkte jag och mina föräldrar på järnvägen mellan Färjestaden och upp till Köpingsvik och tillbaka. Intressanta bilder.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
25.02 | 20:56

Den skutan känner tror jag igen från 1962 då jag var med att lossa cement i säck vid Öds kaj i Kramfors.Hon var lastad upp under skästockarna o man Slita i 2dar

...
Du gillar den här sidan