1896 De första samtalen om att anlägga en järnväg på Öland förs.
1901 Bildas Borgholm-Böda Järnvägsaktiebolag
1903 Koncession om Järnvägens dragning Köpingsvik - Böda
1905 Den 7 Januari börjar man arbetet med att staka ut banan. I Juli anländer ångloken "Borgholm" & "Böda" Många människor kom för att titta på de nya tekniska vidundren. Det första tåget körs mellan hamnen i Borgholm och stationen den 21 Augusti.I Oktober provkörs banan med några vagnar lastade med spannmål.
1906 I Februari är rälsen lagd till Löttorp och den 21 Mars var hela banan färdig upp till Böda. Borgholm - Böda Järnväg invigs den 1 December .
1907 Södra Ölands Järnvägsaktiebolag bildas och koncession förs.
1910 Södra Ölands Järnväg öppnas 1 Februari.
1928 Borgholm - Böda och Södra Ölands Järnväg blir Ölands Järnvägsaktiebolag 1 januari.
1939 Ett principbeslut tas på riksnivå att alla Svenska järnvägar skall förstatligas.
1947 Vid bolagsstämmorna 29 Januari och 11 Juni tas beslut om att bolaget skall träda i likvidation 1 Juli och SJ skulle ta över de rullande materielen samt linjenätet för bolagets återstående skuld på 732600 kr. Statens Järnvägar tar över Järnvägen 1 Juli.
1959 En utredning inleds om sträckan Borgholm - Ottenbys ekonomiska bärighet.
1960 30 December kom regeringens beslut om nedläggning av sträckan Böda - Ottenby från den 1 Oktober 1961.
1961 Sista ordinarie tåget går 30 september - slutet för Järnvägen på Öland.
1962 Ångloket "Sexan" kommer till Borgholm för att ställas upp i Museitåget, dock är loket vänt åt fel håll och får sändas till Färjestaden för att vändas på vändskivan där för att sedan backas upp till Borgholm.
1979 Museitåget flyttas till Ölands Motormuseum.
1989 Museitåget lämnar Öland.
© Fredri© Fredrik Andersonk Anderson