Specialfordon,vagnar,maskiner

VATTENVAGNAR
Vattenvagnar användes till Ångloken pga de långa avstånden mellan lämpliga vattentag. På linjen fanns endast vattentorn i Lindby och Mörbylånga. Då ångloken behövde mycket vatten kopplade man alltid en vattenvagn bakom loket. Det fanns totalt åtta sådana vattentankvagnar av litt Qv.
De var ombyggda öppna godsvagnar som man monterade en tunna av trä på.
Vagnarna fick litteranummer Qv500 - Qv507. Dessa  vagnar slopades på Öland 1948 och användes endast sparsamt som stationsvagnar och vattenmagasin.

SNÖSLUNGA
På Öland fanns en Snöslunga, konstruerad av Kalmar Verkstad.

SPÅRRENSARE

SLIPERSBYTARE
På Öland konstruerades en Sliperbytare av Överbanmästare G Andersson som tillverkades på David Walls Mekaniska Verkstad i Färjestaden.

Maskinen drevs av en 5,5hk Ilo-motor. Maskinen väger 400kg har en dubbel friktionskoppling för drift av den hydrauliska spårlyften samt driver en snäckväxel för ett linspel som trycker in den nya slipern under rälerna samtidigt som den gamla slipern tryck ut.

Arbetet utfördes lämpligast på våren då banvallen fortfarande var genomfuktig och slipersen var lättare att få loss.

ÖVERFÖRINGSVAGNAR
För att kunna använda större Normalspåriga vagnar på 891mm-banan på Öland användes Överföringsvagnar av typen Q37p.

KYLVAGNAR
I bildspelet ses en särskild Kylvagn fotograferad på stationen i Borgholm, SJ 300681





Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

28.12 | 12:04

Gillar sidan o upplägget

...
16.11 | 15:21

Jag undrar om berättelsen om båten Elsa är samma som den skuta som byggdes i södra Fällsvik 1913. Min farfar Olof Nordin har byggt henne. Finns en bild.

...
12.10 | 11:16

Hej!
Jag seglade med Gustav och Lenart i början på 60 talet
Jag bodde då i Grönhögen,nu bor jag i Degerhamn.

MVH/p-a

...
12.09 | 15:57

Artur Olsson i Gårdby,fin stadstjänsteman väntar på inkommande Tåg!

...
Du gillar den här sidan