VATTENVAGNAR
Vattenvagnar användes till Ångloken pga de långa avstånden mellan lämpliga vattentag. På linjen fanns endast vattentorn i Lindby och Mörbylånga. Då ångloken behövde mycket vatten kopplade man alltid en vattenvagn bakom loket. Det fanns totalt åtta sådana vattentankvagnar av litt Qv.
De var ombyggda öppna godsvagnar som man monterade en tunna av trä på.
Vagnarna fick litteranummer Qv500 - Qv507. Dessa vagnar slopades på Öland 1948 och användes endast sparsamt som stationsvagnar och vattenmagasin.
SNÖSLUNGA
På Öland fanns en Snöslunga, konstruerad av Kalmar Verkstad.
SPÅRRENSARE
SLIPERSBYTARE
På Öland konstruerades en Sliperbytare av Överbanmästare G Andersson som tillverkades på David Walls Mekaniska Verkstad i Färjestaden.
Maskinen drevs av en 5,5hk Ilo-motor. Maskinen väger 400kg har en dubbel friktionskoppling för drift av den hydrauliska spårlyften samt driver en snäckväxel för ett linspel som trycker in den nya slipern under rälerna samtidigt som den gamla slipern tryck ut.
Arbetet utfördes lämpligast på våren då banvallen fortfarande var genomfuktig och slipersen var lättare att få loss.
ÖVERFÖRINGSVAGNAR
För att kunna använda större Normalspåriga vagnar på 891mm-banan på Öland användes Överföringsvagnar av typen Q37p.
KYLVAGNAR
I bildspelet ses en särskild Kylvagn fotograferad på stationen i Borgholm, SJ 300681
© Fredrik An© Fredrik Andersonderson