Lokomotor & Tp-lok

Lokomotor i Vinterskrud på Ölands Järnväg! Fotograf: Börje Gullne

Dubbla Lokomotorer Z4p med överföringsvagnar vid Färjestadens station.

Den första lokomotorn kom till ÖJ 1928, ÖJ nr 1 senare ÖJ15.
Senare kom Z4p-lok samt även de stora Diesel-loken Tp att användas på den Öländska Järnvägen. Ångloken klarade av att dra 20st betvagnar i tåget på sträckan Borgholm - Mörbylånga, Tp-loken klarade 40st åt gången på samma sträcka, dock var det problem med rälsens beskaffenhet främst i växlar på banan, den var helt enkelt för klen för de tunga Tp-loken, därför var Tp-loken begränsade att endast få framföras på sträckan mellan Borgholm och Mörbylånga.

© Fredrik © Fredrik AndersonAnderson

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

21.08 | 01:04

Det är roligt att se m/s bure, men som idag heter m/s Granat.

...
07.05 | 18:51

Hej Ing-Britt! Ottenby station låg i Näsby och var slutstation på Södra Ölands Järnväg. Stationshuset finns fortfarande kvar i Näsby.

...
07.05 | 18:43

född på öland i eketorp så de va roligt att se samtidigt mycket intressant, tror att det fanns en station i näsby har fått hört det berättat.

...
25.02 | 11:18

CONSTANTIA, ex, Marina, seglar varje år 3-4000 mil med ca 400 ungdomar och 200 vuxna i nordiska vatten. Skolklasser, Tall Ships Race, Fyn Rundt. Se hemsidan

...
Du gillar den här sidan