Lokomotor & Tp-lok

Den första lokomotorn kom till ÖJ 1928, ÖJ nr 1 senare ÖJ15.
Senare kom Z4p-lok samt även de stora Diesel-loken Tp att användas på den Öländska Järnvägen. Ångloken klarade av att dra 20st betvagnar i tåget på sträckan Borgholm - Mörbylånga, Tp-loken klarade 40st åt gången på samma sträcka, dock var det problem med rälsens beskaffenhet främst i växlar på banan, den var helt enkelt för klen för de tunga Tp-loken, därför var Tp-loken begränsade att endast få framföras på sträckan mellan Borgholm och Mörbylånga.

© Fredrik © Fredrik AndersonAnderson

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
25.02 | 20:56

Den skutan känner tror jag igen från 1962 då jag var med att lossa cement i säck vid Öds kaj i Kramfors.Hon var lastad upp under skästockarna o man Slita i 2dar

...
Du gillar den här sidan