Lokomotor & Tp-lok

Lokomotor i Vinterskrud på Ölands Järnväg! Fotograf: Börje Gullne

Dubbla Lokomotorer Z4p med överföringsvagnar vid Färjestadens station.

Den första lokomotorn kom till ÖJ 1928, ÖJ nr 1 senare ÖJ15.
Senare kom Z4p-lok samt även de stora Diesel-loken Tp att användas på den Öländska Järnvägen. Ångloken klarade av att dra 20st betvagnar i tåget på sträckan Borgholm - Mörbylånga, Tp-loken klarade 40st åt gången på samma sträcka, dock var det problem med rälsens beskaffenhet främst i växlar på banan, den var helt enkelt för klen för de tunga Tp-loken, därför var Tp-loken begränsade att endast få framföras på sträckan mellan Borgholm och Mörbylånga.

© Fredrik © Fredrik AndersonAnderson

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

25.02 | 11:18

CONSTANTIA, ex, Marina, seglar varje år 3-4000 mil med ca 400 ungdomar och 200 vuxna i nordiska vatten. Skolklasser, Tall Ships Race, Fyn Rundt. Se hemsidan

...
24.02 | 17:05

Min morfar Edvin var skeppare på Elly, har en fin tavla-foto på skutan. Har en del foton och sjömansbok om intresse finns.

...
27.09 | 13:12

Hej på er.
Jag mönstrar på Sydfart idag 2017-09-27 för att lossa majs i Karlshamn,det ska bli en underbar upplevelse.
Ps Hoppas Jag...
Peter Helgesson

...
14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
Du gillar den här sidan