Ångloken på Öland



Photobucket
ÖJ 1. Tillverkat på Helsingborgs Mekaniska Verkstad 1909. Fd SÖJ 1, SJ 3054.

© Fredrik Anderson© Fredrik Anderson

Photobucket
ÖJ 2. Tillverkat på Helsingborgs Mekaniska Verkstad 1909. Fd SÖJ 2 SJ 3055 

© Fredrik Ander© Fredrik Andersonson

Photobucket
ÖJ 3. Tillverkat på Helsingborgs Mekaniska Verkstad 1909. Fd SÖJ 3, SJ 3056
Av de fyra Helsingborgsloken var "Trean" det lok som höll ångan bäst.

© Fred© Fredrik Andersonrik Anderson


Photobucket
ÖJ 4. Tillverkat på Helsingborgs Mekaniska Verkstad 1909. Fd SÖJ 4 SJ 3057
Loket kallades av Lokpersonalen "Skinnpellan" Då det gick hårt åt skinnet på händerna för att hålla ångan uppe. 

© Fredrik Anderson© Fredrik Anderson


Photobucket
ÖJ 5. Tillverkat av Henschel & Son i Tyskland 1920. fd SÖJ 5 SJ 3058.
Inte heller detta lok var omtyckt av Lokpersonalen, Loket hade mycket problem med Överhettningsanordningen. Loket hade svårt att klara de långa tågen med bet-transporter vilket det var inköpt för.

© Fredrik And© Fredrik Andersonerson

Photobucket
ÖJ 6. Tillverkat av Motala Verkstad 1920. Fd SÖJ 6 SJ 3050.
Det första loket på Öland av Np-typ, Sexan blev mycket populärt bland lokpersonalen pga sin styrka. Idag det enda kvarvarande ångloket från Ö J.

© Fre© Fredrik Andersondrik Anderson


Photobucket
ÖJ 7 Tillverkat av Orenstein & Koppel år 1905 tillvnr.1567.  Fd BBJ 1 "Borgholm"
Detta var det första loket på BBJ och det som var bäst på att hålla ångan av de två första loken.

© Fredri© Fredrik Andersonk Anderson

Photobucket
ÖJ 8. Tillverkat av Orenstein & Koppel år 1905 tillvnr 1568. fd BBJ 2 "Böda" 

© Fredrik© Fredrik Anderson Anderson

Photobucket
ÖJ 9. Tillverkat av Orenstein & Koppel år 1907 tillvnr.1847. fd BBJ 3 SJ 3059. Loket hade inte namnskylt som de två andra BBJ-loken hade till en början men kallades för "Kejsaren" pga sin storlek och kraft.

© Fredrik And© Fredrik Andersonerson

Photobucket
ÖJ 10. Tillverkat av Motala Verkstad år 1935. SJ 3051
Efter goda erfarenheter av Motala-loket "Sexan" beställdes detta lok med ungefär samma specifikation och leverades till Betkampanjen hösten 1935.

© Fre© Fredrik Andersondrik Anderson

Photobucket
ÖJ 11. Tillverkat av Motala Verkstad år 1939. SJ 3052.
Provkört 25 september 1939 så var ännu ett Np-lok klart att sättas i trafik.
Loket hade samma utrustning som lok 10 förutom att detta lok var utrustat med Tryckluftbromssystem Knorr. 

© Fredrik An© Fredrik Andersonderson

Photobucket
ÖJ 12. Tillverkat av Motala Verkstad år 1946. SJ 3053.
Det sista Ångloket som levererades till ÖJ var "Tolvan"  Loket skulle vara levererat till Betkampanjen 1945 men pga metallarbetarestrejken dröjde det ett helt år till innan det kunde levereras efter besiktning och provkörning  13 september 1946.
Enligt uppgifter som Tomas fick, hade detta lok rull-lagrad eldstadslucka, villket var omtyckt av Eldare-personalen.

© Fred© Fredrik Andersonrik Anderson

Photobucket
Lok 12 på vändskivan i Färjestaden. Här syns att  detta lok hade delad kolbox och dörr i bakgavel till skillnad från de andra Np-loken, kanske var loket utrustat med detta redan från början.

© Fredrik Anderso© Fredrik Andersonn

Det finns inga bilder i fotoalbumet än.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Ulf Carlén | Svar 09.12.2012 19.28

Kulturgärning! Kanonfin sida – det blir poäng på detta!

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
25.02 | 20:56

Den skutan känner tror jag igen från 1962 då jag var med att lossa cement i säck vid Öds kaj i Kramfors.Hon var lastad upp under skästockarna o man Slita i 2dar

...
Du gillar den här sidan