INGER - Fyrmastskonaren!
För många Ölänningar och inte minst äldre Borgholmsbor är fartyget INGER av Härnösand ett bekant minne från Hamnen i Borgholm. Här låg hon upplagd under vintrarna när fartygets Kapten, Gustav Henning Johansson som bodde i Borgholm och var befälhavare på INGER som var Sveriges största 4-mastskonare! INGER var byggd på Codanvaerft i Köge, Danmark 1920. Materialet var Ek och bokträ.Hon fick som nybyggd namnet Lynetten. Efter några år i dansk ägo såldes fartyget år 1927 till Sverige, Rederi AB Simrishamn där hon fick namnet INGER.
INGER var inte den snabbaste skutan i svenska vatten, snarare ganska trögseglad, med rätt förutsättningar kunde hon komma upp i 8 knops fart. Efter några år under nytt rederi i Skärhamn bytte hon än en gång ägare och ny hemmahamn blev Härnösand och Rederi AB Norrland som ägare den 15 februari 1944. Från 5 maj 1947 blev Rederi AB Nord-Sverige, Härnösand ägare till Inger.
INGER regnr: 7387. 550 dwt. Hemmahamn: Härnösand. Rigg: Skonare. Motorstyrka: 185hk. senare utbytt till en 4-cyl dieselmotor tillverkad av A/S Dansk Dieselmotor på 300 hk.Varv: Codanvaerft i Köge, Denmark. Byggår: 1920. Befälhavare under Ölands-tiden: Gustav Henning Johansson, Borgholm.
Kapten Gustav Henning Johansson, som bodde på Slottsgatan 32 i Borgholm, hade god hjälp av timmermannen Albert Andersson, Borgholm, som var en duktig hantverkare och hjälpte till med mastbyten på INGER. Bra ämnen för mast hittade man i Granskogen i Böda och fraktades därifrån till Borgholm och monterades i Kalmar hamn. Albert hade även egna skutor, HENRIK (regnr 1808) samt NANNY med Borgholm som hemmahamn.
På fartyget INGER har förutom Gustav Henning Johansson även ett antal andra Ölänningar tjänstgjort som besättning.
Strax för jul 1963 såldes INGER till Finland och döptes om till INGELA, 1965 blev hon nedriggad till tre master. Senare såldes hon till Pireaus, Grekland och döptes om till MYRTIDIOTISSA, I Valdemarsvik lastade hon trä för en resa till Tarragona med ett par haverier under resan,
Den 13 september 1966 sände hon ut nödsignaler då fartyget stampade och rullade våldsamt i hög sjö och däcklasten hotades att gå överbord. Hon bärgades av en fransk räddningsbåt och fördes till hamn. Uppgift finns att det sista namnet hon fick blev M/S NIAGARA. I slutet av 70-talet sågs hon ligga upplagd vid ön Salamis,Pireaus i Grekland och på 80-talet kunde man se ett vrak utan master på samma plats. - Där slutade hon sina dagar fyrmastskonaren INGER av Härnösand fd LYNETTEN.
Julafton I skansen på INGER år 1959.
På INGER fanns även ett "husdjur" i form av en sköldpadda!
LYNETTEN - skrovfärdig 1920.
Gustav Henning Johansson - Befälhavare på INGER fram till 1959.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Lars. Lundstedt | Svar 03.07.2015 13.47

Intressanta bilder, speciellt de med interiörer, de ser man sällan från våra gamla skutor.

Med vänlig hälsning Lasse Lundstedt

Lars-Erik Hedsäter | Svar 29.06.2014 11.53

Jag är sonson till Gustaf Henning Johansson, befälhavare på Inger.
Finns det någon som har fler bilder på Inger och livet ombord ?

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.03 | 18:16

Var med på denna resan. vi fick gå av i skjuta på i en uppförsbacke utanför Färjestaden om jag minns rätt.

...
14.03 | 18:14

Blir verklig nostalgisk när jag ser dessa fina Hilding Carlsson rälsbussar. Var med på sista resan.
Hälsningar

...
26.02 | 20:05

så fint o roligt o få se detta jag kommer från Degerhamn o min farfar o pappa jobbade på cementan farfar helge karlsson o pappa bo karlsson södra bruket tack

...
25.02 | 20:56

Den skutan känner tror jag igen från 1962 då jag var med att lossa cement i säck vid Öds kaj i Kramfors.Hon var lastad upp under skästockarna o man Slita i 2dar

...
Du gillar den här sidan